luni, 11 iunie 2018

De când?

Image result for calendarMă înscriu la cursul... Sigur o voi face. 

Trebuie să reîncep să citesc. De mâine încolo.

Mi-am făcut abonament la sală. De săptămâna viitoare trebuie să încep.



Variante cunoscute sau recunoscute. Formularea obiectivelor este ușoară și chiar plăcută. Ne simțim gata să suflăm în pânze. Realizarea însă tinde să fie mult mai dificilă.



O cercetare în domeniul psihologiei realizată în urmă cu aproximativ patru ani, sugerează că este mai probabil să ne urmărim cu succes obiectivele, dacă începem de luni și nu de joi.



De-a lungul a cinci studii, cercetătorii psihologi Hengchen Dai (Universitatea din Washington din St. Louis), Katherine Milkman (Universitatea din Pennsylvania) și Jason Riis (Universitatea din Pennsylvania) au descoperit că oamenii sunt mai motivați să-și atingă obiectivele la anumite date.



Oamenii tind să atribuie trăsăturile negative și eșecurile, imaginii lor din trecut, păstrând o imagine pozitivă a sinelui actual. Datele care se remarcă mai semnificative - cum ar fi începutul unei săptămâni sau al unui trimestru financiar, o zi de naștere sau o sărbătoare - semnalează începutul unei noi perioade de timp distincte. Aceste "repere temporale" facilitează separarea psihică de imperfecțiunile și eșecurile din trecut.



În esență, suntem mai motivați să ne urmărim obiectivele atunci când simțim că neîmplinirile noastre din trecut se află în spatele nostru, iar viitorul succes ne stă înainte. Este un fenomen pe care cercetătorii îl numesc "efectul de nou început".



Într-un studiu, 165 de participanți au realizat un scurt sondaj online. În primul rând, au fost rugați să descrie un obiectiv personal pe care intenționau să-l urmărească în viitorul apropiat. Apoi li s-a făcut o ofertă de suport care consta în primirea unui e-mail personalizat pentru a-i ajuta să-și reamintească obiectivul.



Participanții au putut alege data la care doreau să primească acest memento util, de la 18 martie care era o zi de marți până la 24 martie, luni.

În acest stadiu, participanții au fost repartizați aleatoriu într-una din cele două condiții experimentale: ”starea de nou început” sau ”starea de control”. Pentru starea de nou început, 20 martie a fost descrisă participanților ca ”prima zi de primăvară”. În condiția de control, 20 martie a fost pur și simplu descrisă ca fiind o zi obișnuită de joi: "20 martie 2014”.

Participanții la starea de nou început au ales data de 20 martie ca dată de reamintire utilă la o rată de 3,5 ori mai mare decât cei aflați în starea de control (26% față de 7%).

Un sondaj al unui grup separat de 141 de participanți a confirmat că majoritatea oamenilor se gândesc la prima zi a primăverii ca la un nou început în comparație cu a treia joi din martie.

Și datele raportate de Dai, Milkman și Riis în revista Management Science sugerează că efectul de nou început poate avea un impact puternic asupra comportamentului real al oamenilor.

Cercetătorii au analizat căutările Google pentru cuvântul "dietă". Nu numai că oamenii au căutat sfaturi privind dieta aproape de Anul Nou, dar căutările au atins, de asemenea, cote foarte ridicate la începutul săptămânii, începutul lunii și ziua de după o sărbătoare națională.

Au analizat și comportamentul studenților în cadrul unui centru de fitness universitar. Datele colectate de la aparatele automate pentru card din sala de sport au arătat că vizitele au crescut dramatic în jurul reperelor temporale. Studenții erau mult mai dispuși să facă exerciții la începutul unei săptămâni noi, la începutul semestrului sau imediat după ziua de naștere.

Organizațiile care își propun să înceapă motivarea angajaților pentru obiectivele pe termen lung ar putea lua în considerare momentul în care încep să facă asta. Așteptarea pur și simplu până după o sărbătoare sau prima dată a lunii are potențialul de a îmbunătăți motivația oamenilor de a-și continua dezvoltarea profesională, proiectele noi sau chiar a investi în economiile lor de pensii.

Abundența de oportunități de start proaspăt pe parcursul întregului an oferă șanse repetate pentru ca oamenii să încerce să se motiveze, așa încât, chiar dacă nu reușesc la prima încercare, pot reseta obiectivele cu o motivație crescută ulterior, concluzioneaza autorii.

Întrebarea cu numărul 10: 
Dacă azi e luni, început de săptămână, ce vă propuneți să începeți/modifcați/îmbunătățiți? 

Creați-vă propriul mecanism de reamintire.


2 comentarii:

Anonim spunea...

Pentru mine ziua de azi este prima din cel de-al 52- lea an și mi-am propus multe: să nu mai fiu așa de naivă, credula, să-mi fac timp pentru mine, să învăț să spun NU. Dar ce mă voi face că nu voi reuși?!

Daniela spunea...

La mulți ani! Dupa cum spun cercetarile pe care le aminteam, dacă ceva nu ne iese "din prima", avem încă alte începuturi. Săptămâna viitoare, de exemplu. Tine un jurnal in care sa notezi orice modificare de atitudine care ți-a făcut bine. Așa îți vei construi o colecție care te va ajuta in alte împrejurări.