miercuri, 30 martie 2016

Băiatule, să mă faci fericită!



Imagini pentru parenting drawingsEu nu mai știu cum să mă port s-o fac fericită!”
Se așează pe fotoliu, cu mâinile încrucișate, cu tot corpul scăpat de sub control, mic, umilit, încovoiat. Are ochii roșii. A plâns pe drum. Suntem la a patra ședință. Îi întind cutia cu șervețele. 
Ei…doar n-o să plâng aici.”
-  De ce nu?
-  Cum o să fac așa ceva?
Tac. Îi zâmbesc și îl încurajez să ia șervețelul care își ridică, obraznic și ușor îmbietor, colțul din cutia dantelată.
Plânge încet și îmi spune la fel de încet, încă o dată, că nu știe ce ar mai trebui să facă s-o vadă fericită. ”Ea nu e fericită”, e leit-motivul tuturor întâlnirilor.
-  Dacă fac, îmi spune ”Lasă, fac eu, că tu nu știi.” Dacă nu fac, se supără și țipă că nu fac. Aș folosi o expresie urâtă pentru felul în care se poartă.
-  Care e acea expresie? Crezi că o poți înlocui cu altceva? Crezi că te pot ajuta să o înlocuiești?
-  Da, poate. Expresia este: se crizează. Asta este și nu o înlocuiesc! Se crizează din orice. Dintr-un lucru cât de mic.
-   De ce s-a…”crizat” ultima oară?
-  Acum, pe drum, venind aici. Pentru că am întrebat-o ce facem mâine, sâmbătă. Mi-a spus că ea nu e agenție de turism, să mă gândesc și eu la ceva. Eu i-am răspuns că aș vrea să mergem la echitație. N-am mai fost de mult și îmi place. Mi-a spus că ar trebui să-mi amintesc că sunt o grămadă de alte treburi de făcut în week-end, la care eu nu mă gândesc niciodată. Am întrebat-o la ce nu mă gândesc. ”Las că știi tu…” . Nu știu, nu știu… Și ea e jos, mă așteaptă în mașină și nu e fericită.

Mihăiță are 13 ani. Locuiește doar cu mama sa de când avea doi ani. Mama nu a mai avut nici un partener de cuplu în această perioadă. Mihăiță nu este un elev slab, dar pare destul de dezinteresat de școală. Întreaga grijă a mamei se îndreaptă către rezultatele lui școlare de care nu e mulțumită. Îmi spune că face tot ce poate: stă lângă el când își face temele, îl supraveghează, vorbește cu el la telefon în fiecare pauză. Dar el, Mihăiță, nu se ridică deloc la nivelul așteptărilor sale.
Ar vrea să-l știe un adult împlinit, dar pe drumul pe care e acum nu vede cum s-ar putea întâmpla asta. Mihăiță e pasionat de echitație și de baschet. Și plânge mult. De fapt, de asta au venit în terapie. Pentru că Mihăiță încearcă să rezolve orice prin plâns. Plânge mai ales când ia note mici. Pentru că mama iar nu va fi fericită.
Relația cu tatăl nu este constantă. E un om de afaceri de succes, mai mult plecat din țară. Mama simte greu responsabilitatea de a-l crește pe Mihaiță ireproșabil și de a-și dovedi calitățile de părinte unic.

Așadar, mama singură este susținătorului familiei, al disciplinei, este modelul și gardianul șef al copilului în tot ce înseamnă sănătate, educație, fericire. Ea face o încercare eroică de a îndeplini și excela în toate aceste roluri și chiar mai mult. Iar Mihăiță trebuie să devină partenerul care o susține în acest demers al ei. Umerii lui sunt firavi, responsabilitățile destul de ambiguu formulate și, mai presus de orice, nu este adultul partener, ci copilul în dezvoltare.

Și atunci…
Ce poate face o mamă care își crește singură băiatul?

Poate să evite să-l transforme în ”bărbatul din casă”. Adevărat, mama dorește să îl înveţe să crească pentru a fi om, dar există o distincţie între a fi "micul bărbat' şi responsabilitatea pentru lucruri pe care de obicei adulţii le fac. Copilul nu este un confident, un cavaler în armură strălucitoare sau terapeutul mamei. Și ar fi extraordinar dacă mama ar reuși să oprească pornirile celor care îi sugerează fiului că acum el este ”bărbatul casei" sau că trebuie să aibă "grijă de mămica."

Ce poate face o mamă care își crește singură băiatul?

Îl poate susține prin recunoașterea talentelor sale reale, vorbind despre acestea și oferindu-i oportunități de a excela astfel. Împlinindu-i nevoia de a aparține unui grup cu aceleași preocupări ca ale lui. Băieții care cresc fără tată se simt, de multe ori, incompleți, singuri și lipsiți de o identitate puternică. Un băiat fără tată va căuta compania unui grup care îi oferă un sentiment de apartenență, de acceptare.

Ce poate face o mamă care își crește singură băiatul?

Ar putea discuta cu băiatul despre diferența dintre sex și dragoste. E bine să-i amintească și el a fost conceput din dragoste. Poate apela la o rudă sau un alt bărbat important în viața lui care să-i vorbească despre aspectele emoționale ale întâlnirilor cu fetele, ale sexului și ale iubirii.
Fără un tată prezent, care să contribuie la modelarea caracterului fiului și să reflecte comportamentele adecvate pentru adulții de sex masculin, cum ar fi respectul, auto-disciplina, politețea, civismul și încrederea, băieții sunt lăsați să aleagă trăsături de caracter din lumea din jurul lor, de la celebrități, sportivi, muzicieni, etc. Fără modele puternice de rol de sex masculin, băieții pot interpreta și prelua în mod eronat toate aceste modele.

Ce poate face o mamă care își crește singură băiatul?

Poate urmări care sunt persoanele pe care le imită. Pentru că mama este partea centrală a vieții lui, el probabil încorporează o mulțime de valori și comportamente ale acesteia. E de dorit ca mama să se înconjoare cu tipul de oameni pe care și-ar dori ca băiatul să le imite. Nu e nimic rușinos și greșit să-țo accepți și să-ți recunoști limitele, ca mamă, în fața propriului fiu. Îi va fi mai puțin frică să greșească și va înțelege că așa arată drumul către marile rezultate.

Și ce mai poate face o mamă care își crește singură băiatul?

Dacă fiul său are un tată care trăiește în afara casei, studiile arată că orice contact, cât de firav are fi el, cu tata, este benefic. Mama îi va face fiului său o favoare extraordinară dacă ar pune deoparte sentimentele de amărăciune, înstrăinare sau judecată, dacă ar face tot ce poate pentru a-l ajuta pe fiul său să-și întâlnească tatăl.
Și, peste toate acestea, să păstreze și să respecte frumusețea identității propriului ei fiu, fără comparații inutile și scenarii pe care acesta nu este pregătit să le interpreteze.

Niciun comentariu: